De ce se încarcă website-ul greu? Cum îl fac mai rapid?
Sunt două din întrebările care sigur te frământă dacă ai un business online, blog sau orice tip de website.
Poți face website-ul tău să se încarce mai rapid? Răspunsul e simplu – DA.
În rândurile de mai jos o să vorbim detaliat despre ce poți face tu ca să crești viteza de încărcare pentru cam orice tip de site.
În primul rând vreau să înțelegi de ce este importantă viteza de încărcare. Lucrurile sunt foarte simple. Timpul este cea mai prețioasă resursă și nici unul din noi nu are timp suficient.
Vrem ca lucrurile să vină rapid fără a aștepta. Nu ne place să stăm la cozi în magazine sau în trafic. La fel, când accesăm un site de pe internet vrem să se încarce rapid.
Ce se întâmplă când nu se încarcă rapid?
Dăm back și trecem la următorul website. Dacă nu crezi, vezi că sunt studii făcute de Google și alții care arată cât de mare este procentul de abandon a website-ului atunci când încărcarea lui durează prea mult.
Astfel, pierzi vizitatori, pierzi comenzi online și, nu în ultimul rând, pierzi poziții în motorul de căutare Google care penalizează site-urile care se încarcă greu.
Ce înseamnă încărcarea site-ului?
Este la fel de simplu – vorbim de timpul scurs de gând un vizitator dă click pe un link către magazinul sau blogul tău și până când pagina este încărcată complet iar vizitatorul vede toate informațiile din acea pagină.
Acum că am stabilit de ce este foarte important să avem un website care se încarcă repede, trebuie să vedem care este viteza actuală a website-ului și mai apoi să trecem la treabă.
Pentru a verifica viteza de încărcare, ai la dispoziție câteva instrumente online gratuite.
Primul, este Google Page Speed care îți va arăta timpul în care se încarcă website-ul tău și ce poți remedia.
Doar introduci adresa site-ului și dai ENTER. Vei primi nota pentru viteza de afișare pe dispozitive mobile și desktop în scurt timp.
Mai poți verifica viteza paginilor web și pe GTMetrix.com care oferă informații prețioase despre cum poți îmbunătăți performanțele site-ului tău.
Nu o să intrăm în detalii prea tehnice dar sunt important următoarele aspecte:
- Dacă în Google Page Speed obții un scor sub 50 de puncte, trebuie să faci ceva urgent. Pierzi vânzări sau vizite din cauza încărcării greoaie a website-ului.
- Dacă obții un calificativ sub C în Page Speed Score la GtMetrix trebuie să acționezi de asemenea foarte rapid.
Cum crești viteza de încărcare a website-ului?
Am ajuns la partea cea mai importantă – cum acționăm?
O să o luăm metodic pentru fiecare platformă. Platforma este scriptul pe care rulează website-ul tău și care poate fi WordPress, Prestashop,Magento sau unele personalizate.
Pașii descriși mai jos sunt împărțiți în două clase – universali valabili pentru orice tip de website, și specifici în funcție de platforma pe care rulează website-ul tău.
Verifică dacă serviciul de găzduire este optim pentru website-ul tău
Înainte de a te apuca să optimizezi paginile web, trebuie să cauți problema la sursă.
Serviciul de găzduire web pe care îl folosești este suficient de bun pentru cerințele site-ului tău?
Dacă ai ales un pachet de găzduire ieftin, iar site-ul tău are nevoie de mai multă memorie sau de un procesor mai bun pentru o încărcare rapidă – e timpul să faci un upgrade la găzduirea web.
Este simplu și aici. Cele mai ieftine pachete de găzduire web sunt gândite pentru un câteva mii de vizitatori lunar și pentru mult mai puțini simultan( adică care accesează site-ul tău în același timp).
La fel, pachetele ieftine de găzduire nu sunt de folos dacă ai un magazin online cu multe produse, multe imagini și multe scripturi ce rulează simultan. Pur și simplu nu este posibil.
Ia legătura cu furnizorul tău de găzduire și furnizează-i datele de care are nevoie – câți vizitatori ai lunar, ce scripturi rulează site-ul tău și ți se va propune un pachet de găzduire optim.
Dacă oferta nu este pe placul tău, ești liber să alegi o altă găzduire web de la care primești o ofertă mai bună.
Un semnal că site-ul tău se încarcă greu ( posibil) din cauza găzduirii web ar putea fi următorul:
Google Page Speed afișează la sugestii : ”Redu timpii de răspuns ai serverului (TTFB)”. Punct ochit, punct lovit.
TTFB înseamnă time to first byte, adică cât durează să se încarce primul bit de informație a site-ului tău. Cu cât acesta este mai lung, cu atât site-ul tău se încarcă mai greu.
Ce ne spune Google?
Că serverul pe care este găzduit website-ul tău nu este atât de rapid. Desigur, pot fi și alte probleme ce trebuie verificate – probleme de cache și multe altele.
Dar, odată ce primești acest mesaj, este bine să trimiți rapid un tichet de suport către serviciul tău de găzduire web.
Dacă totul e ok acolo, investigăm mai departe.
Optimizează imaginile și conținutul website-ului
Imaginile de dimensiuni mari și neoptimizate sunt mereu o problemă pentru viteza oricărui website.
Imaginează-ți câte resurse consumă un script ca să modifice imaginile mari încărcate de tine în imagini mai mici care să fie afișate pe un pc sau smartphone.
Dacă te uiți pe unele website-uri o să observi că uneori durează și 10 secunde să se încarce o imagine, în special dacă folosești internetul mobil( 4G, 3G).
Cum optimizezi imaginile?
- Dacă folosești WordPress ca platformă pentru site, atunci instalează plugin-ul reSmush.it sau EWWW Image Optimizer. Aceste plugin-uri vor optimiza imaginile existente și pe cele care le vei urca în viitor. O să vezi cum o imagine care are poate 3 Mb va ”scădea în greutate” ajungând la 0,5 Mb de exemplu, sau poate chiar mai jos.
- Dacă ai un magazin online și folosești Prestashop, poți optimiza imaginile cu un addon ca Image Compressor. Chiar dacă nu e gratuit, te asigur că merită fiecare bănuț dacă îți pasă de business-ul tău. Desigur, poți alege din mai multe addon-uri disponibile pentru Prestashop.
Dacă te descurci cât de cât cu calculatorul, există o metodă la fel de bună și universal valabilă pentru orice tip de website.
Folosind Photoshop sau GIMP ( care este gratuit) vei edita imaginile și le vei optimiza.
De fapt nu trebuie să faci nimic complicat, doar să deschizi imaginea cu unul din cele 2 softuri și apoi să o exporți pentru web.
Vei vedea că dimensiunile imaginilor salvate sunt reduse drastic ceea ce e perfect pentru website-ul tău.
Utilizează un plugin/addon pentru caching
În WordPress paginile sunt dinamice. Asta înseamnă că de fiecare dată când un vizitator intră pe site-ul tău, WordPress va construi pagina vizualizată de la zero. Îți dai seama cât afectează acest proces viteza de încărcare.
Din fericire există și aici o soluție simplă și gratuită – instalarea unui plugin de caching.
Un plugin de cache bun poate crește viteza de încărcare a website-ului chiar și de 2 ori. Sună bine, nu?
Sunt multe plugin-uri disponibile pentru WordPress, dar eu recomand Wp Super Cache, Autoptimize și W3 Total Cache. Acestea vor lucra permanent pentru ca site-ul tău să se încarce mai rapid.
Și pentru magazinele online construite cu Prestashop există o soluție asemănătoare dar care costă.
Desigur, vorbim de business-uri online și aici nimic nu este gratuit dacă vrei să oferi cea mai bună experiență cumpărătorilor tăi.
Unul din cele mai apreciate addon-uri de cache pentru Prestashop este Page Cache Ultimate. Cu acest addon ai putea să câștigi câteva secunde din timpul de încărcare al magazinului online ceea ce este extrem de bine.
Redu referințele externe sau timpul lor de încărcare
E o situație frecventă ca un website să se încarce rapid de pe serverul de găzduire web, dar pagina web face referire la mai multe servicii externe, cum ar fi widget-uri Facebook, Twitter, servicii de statistici, topuri etc. Toate aceste terțe website-uri fac cereri HTTP care încarcă diverse informații pe pagină.
În GTMatrix, în PageSpeed de la Google, dar și direct în browser, folosind developer tools, poți vedea lista completă de cereri (request-uri HTTP) pe care le face pagina web.
Sunt toate aceste cereri cu adevărat necesare? Care sunt cele mai lente? Cum poți reduce timpul de încărcare sau elimina unele dintre ele? Pune aceste întrebări echipei de dezvoltare a website-ului și discută cu această și despre tehnici de încărcare întârziată a elementelor de pe pagină.
Folosește DNS Anycast
Am lăsat această soluție printre ultimele dar asta nu înseamnă că este mai puțin eficientă ci dimpotrivă. Cumva, după ce ai aplicat toți pașii de mai sus, DNS Anycast este cireașa de pe tort.
Ce face DNS Anycast?
Lucruri bune pentru website-ul tău. Crește viteza de încărcare a website-ului și permite un număr mai mare de accesări.
Cum face asta?
Folosind o rețea de servere care permit accesarea și încărcarea rapidă a site-ului indiferent de locație.
La fel, dacă crește numărul de vizitatori, DNS Anycast va folosi aceeași rețea de servere pentru a afișa paginile web rapid pentru fiecare vizitator.
Desigur, mai are și alte beneficii dar le-am menționat doar pe cele legate de subiectul pe care îl discutăm.
Nu toate firmele de găzduire web oferă un astfel de serviciu pentru clienții săi deși este important pentru orice tip de website.
Dacă nu beneficiezi de acest serviciu, există varianta folosirii unui CDN care este oarecum asemănător.
Folosește un CDN
CDN înseamnă Content Delivery Network și, la modul simplificat, este o rețea de servere distribuite în toată lumea care ajută website-urile să se încarce mai rapid, să aibă un up-time mai bun și să susțină mai mulți vizitatori.
Când un vizitator accesează site-ul tău, acesta se va încărca de pe serverul cel mai aproape de el, reducând astfel timpii de încărcare. Simplu.
Serviciile CDN sunt oferite gratuit sau contracost de furnizorul tău de găzduire web. Discută cu echipa de suport și implementează un CDN pentru website-ul tău.
Pont – DNS Anycast este oferit gratuit tuturor clienților noștri.
Dacă nu, mă repet – găzduire web performantă, imagini și conținut optimizat, caching eficient și un serviciu de tip DNS Anycast și CDN.